Veřejná správa a sociální politika 2022, 2(1):71-78 | DOI: 10.25142/vssp.2022.003
THE ROLE OF THE ÚPČR IN SETTING THE QUALITY OF RETRAINING
Continuous quality assurance of the training programme is one of the very important pillars of long-life education. Retraining courses that meet the quality requirements must be offered, and the quality of the courses delivered must be monitored and evaluated. The duration of courses must be adequate to ensure that the course leads to acquisition of necessary knowledge and skills required from workers with particular qualification. The content of the courses must meet the real requirements and needs of employers. It is clear that this cannot be achieved without appropriate communication with employers, who can assess the match between the competences required by the labour market and those acquired through the training course. The article reflects on the desirable role of the Labour Office of the Czech Republic in the system
of quality assurance of retraining. The conclusion clearly shows that its role is significant, especially because of the fact that the employer is, or schoud be a very important client of the Labour. Communication with employer which is se up functionally allows to obtain feedback on (not
only) the level of knowledge and skills needed to perform a job, in case of persons who have undergone a training programme, whose content was designed to preparation for the considered profession.
Keywords: Retraining, employers' needs, assessment of learning outcomes, evaluation
Received: February 28, 2022; Revised: February 28, 2022; Accepted: March 24, 2022; Published: September 6, 2022 Show citation
References
- HORA, O., HORÁKOVÁ, M., SUCHANEC, M., RÁKOCZYOVÁ, M. a SIROVÁTKA, T. Vyhodnocení rekvalifikačních programů realizovaných v České republice v roce 2016. Praha: VÚPSV, v. v. i. Praha, výzkumné centrum Brno, 2020. ISBN 978-80-7416-384-5. Dostupné z: https://www.novinky.cz/stalo-se/clanek/rekvalifikace-nefunguji-firmy-o-preskolene-nestoji-40304721.
- KOTÍKOVÁ, J., SCHEBELLE, D. a VYCHOVÁ, H. Metodika postupů ve veřejných službách zaměstnanosti. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2015.
- KOTÍKOVÁ, J., VYCHOVÁ, H. a KOTRUSOVÁ, M. Vnímání služeb zaměstnanosti spolupracujícími subjekty včetně zhodnocení efektivity spolupráce a návrhů na zlepšení. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2009.
- KOTÍKOVÁ, J. a kol. Úloha politiky zaměstnanosti v oblasti pracovně profesního poradenství při zprostředkování zaměstnání: 3. etapa. Souhrnná zpráva. Praha: VÚPSV, 2000.
- KOTRUSOVÁ, M., KUBÁT, J., SCHEBELLE, D., MAREŠOVÁ, H., TÁBORSKÁ, M. a VÁŇOVÁ, J. Podmínky realizace intervencí a (vybraných) programů APZ a způsoby hodnocení jejich účinnosti perspektivou zaměstnanců ÚP ČR v roce 2017: Dílčí podkladová studie II. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2019. ISBN 978-80-7416-339-5.
- Návrh úprav procesů posuzování věcné náplně a skladby akreditovaných programů se zapojením zaměstnavatelů. Výstup projektu Zvyšování kvality a efektivity systému dalšího vzdělávání ve spolupráci se zaměstnavateli (CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_020/000750 2), listopad 2021.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.