Veřejná správa a sociální politika, 2021 (roč. 1), číslo 1


Editorial

Editoriál

Ladislac Průša

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):9  

Milí čtenáři,právě jste otevřeli první číslo nového časopisu Veřejná správa a sociální politika, kterýrozšiřuje portfolio odborných časopisů, vydávaných Fakultou veřejných politik Slezskéuniverzity v Opavě. Věřím, že na jeho stránkách budete pravidelně nacházet velmizajímavé informace jak z oblasti veřejné správy, tak i z oblasti sociální politiky.

Náš rozhovor

Náš rozhovor

Ladislav Průša, Helena Kozáková

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):13-15  

S žádostí o rozhovor pro první číslo našeho časopisu jsme se obrátili na paní Mgr. HelenuKozákovou, vedoucí oddělení sociálně právní ochrany dětí odboru sociálních věcíMagistrátu města Opavy.

Recenzované stati, studie, úvahy a analýzy

Nové přístupy v oblasti dlouhodobé péče v ČR? Možnosti jejich zavádění do praxe a hodnocení jejich efektů na příkladu pilotního projektu „Center pro rodinné pečující“

NEW APPROACHES IN CZECH LONG-TERM CARE SYSTEM? THEIR IMPLEMENTATION AND EVALUATION: CASE STUDY OF
PILOT PROJECT “CENTRES FOR FAMILY CAREGIVERS”

Pavel Bareš

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):19-34 | DOI: 10.25142/vssp.2021.001  

Funkční systém podpory pečujících osob představuje společně se službami sociální   péče a zdravotní péčí jeden z pilířů systému dlouhodobé péče (dále jen „LTC“ podle anglického „long-term care“). Podpora pečujících osob je proto jednou z klíčových  otázek diskutovaných v souvislosti s tématem dlouhodobé péče, neboť determinuje i nároky na sociální služby a zdravotní péči a ovlivňuje tak ve svých důsledcích i tyto dva stěžejní prvky systému LTC.Možnosti podpory pečujících osob se odvíjejí od legislativních a institucionálních podmínek pro fungování LTC. V kontextu současné regulace systémů služeb sociální a zdravotní péče...

LYFT, UBER A CO – O POSOUZENÍ „NOVÝCH“ SLUŽEB PODLE PRACOVNÍHO PRÁVA


LYFT, UBER AND CO - ON THE ASSESSMENT OF “NEW” SERVICES UNDER LABOUR LAW

Wolfgang Beck

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):35-43 | DOI: 10.25142/vssp.2021.002  

Pracovat z domova nebo z jiného místa, jak máte čas, chuť a nápady – sen každého pracovníka?! Nové formy „samostatné výdělečné činnosti“ jsou nabízeny hlavně prostřednictvím internetových služeb (tzv. platformy) a jsou využívány velkými společnostmi k propagaci nových projektů s „externími“ nápady, aniž by zaměstnanci byli vůči nim vázáni pracovním poměrem. Tato  gig ekonomika (zakázková ekonomika)  je pro zaměstnance značně nevýhodná, a to nejen z pohledu odborových svazů: vazeb lidí na konkrétní společnost ubývá a sociální zabezpečení při nemoci, nezaměstnanosti  a stáří většinou chybí. Článek představuje projevy nové...

Vznik a princípy medzinárodnej verejnej služby pred rokom 1945


CREATION AND PRINCIPLES OF THE INTERNATIONAL CIVIL SERVICE BEFORE 1945

Ivan Halász

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):45-57 | DOI: 10.25142/vssp.2021.004  

Štúdia sa zaoberá vznikom prvých univerzálnych medzinárodných organizácií so všeobecnými kompetenciami a zrodom hlavných princípov medzinárodnej verejnej služby v rámci Spoločnosti národov. Predtým existovali len medzinárodné administratívne jednotky a výbory (ITU, UPU, IHO atď.), ktoré mali personál naverbovaný z hostiteľských krajín alebo pozostávajúci z osôb, ktoré sem delegovali jednotlivé vlády. Spoločnosť národov vznikla paralelne s Medzinárodným úradom práce. Kľúčovú úlohu v procese formovania medzinárodnej verejnej služby zohral prvý generány tajomník Spoločnosti národov Sir James Eric Drummond. V tom čase ešte nebol dominentným princíp...

DOPAD STÁRNUTÍ POPULACE OPAVSKA NA BUDOUCÍ POTŘEBU SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V REGIONU

IMPACT  OF  THE  POPULATION  AGEING ON THE FUTURE NEED FOR SOCIAL SERVICES
IN THE OPAVA  REGION

Filip Hon

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):59-71 | DOI: 10.25142/vssp.2021.006  

Cílem příspěvku je pomoci s efektivním budoucím plánováním rozvoje sociálních služeb v regionu Opava. Tohoto cíle je dosaženo výpočtem demografické projekce budoucího složení populace. Díky ní je možné odhadnout počet osob do roku 2050 a na jeho základě také odhadnout počet příjemců příspěvku na péči. Projekce je zpracována pro obec s rozšířenou působností Opavy a pro město Opava. Projekce počtu příjemců příspěvků na péči byla následně vypočítána ve dvou scénářích, statickém a dynamickém.Výsledky ukazují, že je možné na Opavsku do budoucna očekávat rychlý nárůst počtu lidí v nejvyšších věkových skupinách a tím pádem samozřejmě i rostoucí počet...

Skryté menšiny: Ke koncepčním otázkám výzkumu menšin ve veřejné správě

HIDDEN MINORITIES: ON CONCEPTUAL ISSUES OF MINORITY RESEARSCH IN PUBLIC ADMINISTRATION

Dušan Janák

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):73-91 | DOI: 10.25142/vssp.2021.005  

Předkládaná studie rozebírá legislativní důvody, kvůli kterým je výzkum menšin pro potřeby veřejné správy problematickou oblastí, a proč se veřejně správní a akademické/ vědecké (i laické) vidění menšin nepotkávají. V panujícím právním a politickém prostředí spočívají důvody zneviditelnění určitých menšinových skupin (ve vědeckém smyslu) a jejich skryté existenci (z pohledu veřejné správy). V návaznosti na rozbor hlavních právních norem analyzujeme základní vědecké koncepty pro uchopení menšinové problematiky: národnostní menšina, etnická skupina, kulturní minorita, subkultura, sociální identita. Posuzujeme míru jejich politických konotací a vzájemné...

Informačné nástroje vo verejnej politike

INFORMATION TOOLS IN PUBLIC POLICY

Stanislav Konečný

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):93-103 | DOI: 10.25142/vssp.2021.003  

Informačné nástroje sú uvádzané ako jeden zo základných typov nástrojov verejnej politiky spolu s nástrojmi právnymi a ekonomickými, prípadne ďalšími. Na rozdiel od právnych nástrojov a čiastočne aj ekonomických je však informačným nástrojom venovaná len pomerne malá pozornosť a zahŕňajú sa do nich rôzne jednotlivé nástroje viac-menej náhodne. V štúdii sa rozširuje celkový záber informačných nástrojov, ktoré využíva štát resp. verejná správa aj o informačné nástroje z prostredia trhu a občianskej spoločnosti. Tento rozšírený a otvorený súbor nástrojov sa potom v štúdii člení podľa funkcií, ktoré plnia, na informačné nástroje, ktoré majú všeobecný...

Ze závěrečných prací našich studentů

"Ze závěrečných prací našich studentů"

Jarmila Bielková, Kristýna Veliká, Kristýna Ertlová, Tereza Sedláčková, Martina Kratochvílová

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):107-110  

Cílem této rubriky časopisu je seznámit odbornou veřejnost s hlavními poznatky, k nimž při zpracování svých závěrečných prací dospěli studenti Ústavu veřejné správy a sociální politiky Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě.

Zajímavosti ze zahraničního tisku


SOCIÁLNÍ VÝDAJE TVOŘÍ 20 % HDP ZEMÍ  OECD

zpracovala: Lucie kamrádová

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):113-120  

V listopadu loňského roku prezentovala OECD studii o výši sociálních výdajů ve svých členských zemích: Tato studie přinesla tyto klíčové poznatky:

Naše recenze

RECENZE KNIHY DLOUHODOBÁ PÉČE NEJEN V ČESKE REPUBLICE

Vojtěch Krebs

Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):123-124  

Autor: Ladislav Průša a kolektivTábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2021, 366 stran ISBN 978-80-88361-09-1ISBN 978-80-88361-10-7 (online)