Veřejná správa a sociální politika, 2021 (roč. 1), číslo 1
Editorial
Editoriál
Ladislac Průša
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):9
Milí čtenáři,právě jste otevřeli první číslo nového časopisu Veřejná správa a sociální politika, kterýrozšiřuje portfolio odborných časopisů, vydávaných Fakultou veřejných politik Slezskéuniverzity v Opavě. Věřím, že na jeho stránkách budete pravidelně nacházet velmizajímavé informace jak z oblasti veřejné správy, tak i z oblasti sociální politiky.
Náš rozhovor
Náš rozhovor
Ladislav Průša, Helena Kozáková
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):13-15
S žádostí o rozhovor pro první číslo našeho časopisu jsme se obrátili na paní Mgr. HelenuKozákovou, vedoucí oddělení sociálně právní ochrany dětí odboru sociálních věcíMagistrátu města Opavy.
Recenzované stati, studie, úvahy a analýzy
Nové přístupy v oblasti dlouhodobé péče v ČR? Možnosti jejich zavádění do praxe a hodnocení jejich efektů na příkladu pilotního projektu „Center pro rodinné pečující“
NEW APPROACHES IN CZECH LONG-TERM CARE SYSTEM? THEIR IMPLEMENTATION AND EVALUATION: CASE STUDY OF
PILOT PROJECT “CENTRES FOR FAMILY CAREGIVERS”
Pavel Bareš
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):19-34 | DOI: 10.25142/vssp.2021.001
Funkční systém podpory pečujících osob představuje společně se službami sociální péče a zdravotní péčí jeden z pilířů systému dlouhodobé péče (dále jen „LTC“ podle anglického „long-term care“). Podpora pečujících osob je proto jednou z klíčových otázek diskutovaných v souvislosti s tématem dlouhodobé péče, neboť determinuje i nároky na sociální služby a zdravotní péči a ovlivňuje tak ve svých důsledcích i tyto dva stěžejní prvky systému LTC.Možnosti podpory pečujících osob se odvíjejí od legislativních a institucionálních podmínek pro fungování LTC. V kontextu současné regulace systémů služeb sociální a zdravotní péče...
LYFT, UBER A CO – O POSOUZENÍ „NOVÝCH“ SLUŽEB PODLE PRACOVNÍHO PRÁVA
LYFT, UBER AND CO - ON THE ASSESSMENT OF “NEW” SERVICES UNDER LABOUR LAW
Wolfgang Beck
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):35-43 | DOI: 10.25142/vssp.2021.002
Pracovat z domova nebo z jiného místa, jak máte čas, chuť a nápady – sen každého pracovníka?! Nové formy „samostatné výdělečné činnosti“ jsou nabízeny hlavně prostřednictvím internetových služeb (tzv. platformy) a jsou využívány velkými společnostmi k propagaci nových projektů s „externími“ nápady, aniž by zaměstnanci byli vůči nim vázáni pracovním poměrem. Tato gig ekonomika (zakázková ekonomika) je pro zaměstnance značně nevýhodná, a to nejen z pohledu odborových svazů: vazeb lidí na konkrétní společnost ubývá a sociální zabezpečení při nemoci, nezaměstnanosti a stáří většinou chybí. Článek představuje projevy nové...
Vznik a princípy medzinárodnej verejnej služby pred rokom 1945
CREATION AND PRINCIPLES OF THE INTERNATIONAL CIVIL SERVICE BEFORE 1945
Ivan Halász
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):45-57 | DOI: 10.25142/vssp.2021.004
Štúdia sa zaoberá vznikom prvých univerzálnych medzinárodných organizácií so všeobecnými kompetenciami a zrodom hlavných princípov medzinárodnej verejnej služby v rámci Spoločnosti národov. Predtým existovali len medzinárodné administratívne jednotky a výbory (ITU, UPU, IHO atď.), ktoré mali personál naverbovaný z hostiteľských krajín alebo pozostávajúci z osôb, ktoré sem delegovali jednotlivé vlády. Spoločnosť národov vznikla paralelne s Medzinárodným úradom práce. Kľúčovú úlohu v procese formovania medzinárodnej verejnej služby zohral prvý generány tajomník Spoločnosti národov Sir James Eric Drummond. V tom čase ešte nebol dominentným princíp...
DOPAD STÁRNUTÍ POPULACE OPAVSKA NA BUDOUCÍ POTŘEBU SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V REGIONU
IMPACT OF THE POPULATION AGEING ON THE FUTURE NEED FOR SOCIAL SERVICES
IN THE OPAVA REGION
Filip Hon
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):59-71 | DOI: 10.25142/vssp.2021.006
Cílem příspěvku je pomoci s efektivním budoucím plánováním rozvoje sociálních služeb v regionu Opava. Tohoto cíle je dosaženo výpočtem demografické projekce budoucího složení populace. Díky ní je možné odhadnout počet osob do roku 2050 a na jeho základě také odhadnout počet příjemců příspěvku na péči. Projekce je zpracována pro obec s rozšířenou působností Opavy a pro město Opava. Projekce počtu příjemců příspěvků na péči byla následně vypočítána ve dvou scénářích, statickém a dynamickém.Výsledky ukazují, že je možné na Opavsku do budoucna očekávat rychlý nárůst počtu lidí v nejvyšších věkových skupinách a tím pádem samozřejmě i rostoucí počet...
Skryté menšiny: Ke koncepčním otázkám výzkumu menšin ve veřejné správě
HIDDEN MINORITIES: ON CONCEPTUAL ISSUES OF MINORITY RESEARSCH IN PUBLIC ADMINISTRATION
Dušan Janák
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):73-91 | DOI: 10.25142/vssp.2021.005
Předkládaná studie rozebírá legislativní důvody, kvůli kterým je výzkum menšin pro potřeby veřejné správy problematickou oblastí, a proč se veřejně správní a akademické/ vědecké (i laické) vidění menšin nepotkávají. V panujícím právním a politickém prostředí spočívají důvody zneviditelnění určitých menšinových skupin (ve vědeckém smyslu) a jejich skryté existenci (z pohledu veřejné správy). V návaznosti na rozbor hlavních právních norem analyzujeme základní vědecké koncepty pro uchopení menšinové problematiky: národnostní menšina, etnická skupina, kulturní minorita, subkultura, sociální identita. Posuzujeme míru jejich politických konotací a vzájemné...
Informačné nástroje vo verejnej politike
INFORMATION TOOLS IN PUBLIC POLICY
Stanislav Konečný
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):93-103 | DOI: 10.25142/vssp.2021.003
Informačné nástroje sú uvádzané ako jeden zo základných typov nástrojov verejnej politiky spolu s nástrojmi právnymi a ekonomickými, prípadne ďalšími. Na rozdiel od právnych nástrojov a čiastočne aj ekonomických je však informačným nástrojom venovaná len pomerne malá pozornosť a zahŕňajú sa do nich rôzne jednotlivé nástroje viac-menej náhodne. V štúdii sa rozširuje celkový záber informačných nástrojov, ktoré využíva štát resp. verejná správa aj o informačné nástroje z prostredia trhu a občianskej spoločnosti. Tento rozšírený a otvorený súbor nástrojov sa potom v štúdii člení podľa funkcií, ktoré plnia, na informačné nástroje, ktoré majú všeobecný...
Ze závěrečných prací našich studentů
"Ze závěrečných prací našich studentů"
Jarmila Bielková, Kristýna Veliká, Kristýna Ertlová, Tereza Sedláčková, Martina Kratochvílová
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):107-110
Cílem této rubriky časopisu je seznámit odbornou veřejnost s hlavními poznatky, k nimž při zpracování svých závěrečných prací dospěli studenti Ústavu veřejné správy a sociální politiky Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě.
Zajímavosti ze zahraničního tisku
SOCIÁLNÍ VÝDAJE TVOŘÍ 20 % HDP ZEMÍ OECD
zpracovala: Lucie kamrádová
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):113-120
V listopadu loňského roku prezentovala OECD studii o výši sociálních výdajů ve svých členských zemích: Tato studie přinesla tyto klíčové poznatky:
Naše recenze
RECENZE KNIHY DLOUHODOBÁ PÉČE NEJEN V ČESKE REPUBLICE
Vojtěch Krebs
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(1):123-124
Autor: Ladislav Průša a kolektivTábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2021, 366 stran ISBN 978-80-88361-09-1ISBN 978-80-88361-10-7 (online)