Veřejná správa a sociální politika, 2021 (roč. 1), číslo 2
Editorial
Editorial
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):9-10
Milí čtenáři,jsem rád, že máte znovu možnost otevřít stránky našeho časopisu. Před několika týdny jsme Vám představili jeho první číslo a z ohlasů, které se k nám donesly, musím konstatovat, že se nám pravděpodobně podařilo alespoň trochu zaplnit místo na trhu našich odborných časopisů věnovaných problematice veřejné správy a sociální politiky. Přestože Vaše reakce byly veskrze pozitivní (díky za ně!), sami víme, že vše nebylo dokonalé a našli jsme řadu nedostatků, které se budeme snažit v tomto čísle odstranit. Co najdete v tomto čísle?
Náš rozhovor
Náš rozhovor
Ladislav Průša, Jiří Horecký
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):13-15
S žádostí o rozhovor pro toto číslo našeho časopisu jsme se obrátili na pana Ing. Jiřího Horeckého, Ph.D., MBA, prezidenta Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky.
Recenzované stati, studie, úvahy a analýzy
Plnění barcelonského cíle v oblasti předškolního vzdělávání dětí od 3 let do věku povinné školní docházky ve školním roce 2020/2021 v České republice
FULFILLMENT RATE OF THE BARCELONA TARGET IN THE FIELD OF PRE-SCHOOL EDUCATION OF CHILDREN FROM 3
YEARS TO THE MANDATORY SCHOOL AGE IN THE SCHOOL YEAR 2020/2021 IN THE CZECH REPUBLIC
Lucia Bartůsková
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):19-33 | DOI: 10.25142/vssp.2021.009
Příspěvek si klade za cíl kvantifikovat míru naplnění barcelonského cíle z roku 2002 v oblasti míry participace dětí od 3 let do věku povinné školní docházky na předškolním vzdělávání. Klíčovou součástí analýzy je práce s reálnými daty o účastí dětí na předškolním vzdělávání ve všech nabízených typech kolektivního zařízení ve školním roce 2020/2021. Prostřednictvím analýzy získaných a odhadnutých dat je zjištěno, že účast dětí starších 3 let na předškolním vzdělání je v ČR vysoká a dosahuje 89,8 % podílu všech dětí v dané věkové kategorii. Vyšší začlenění dětí je zdůvodněno pozitivním trendem růstu počtu tříd v mateřských školách a rozsáhlým výzvám...
Häusliche Gewalt in Zeiten der Corona-Krise – Ursachen, Erscheinungsformen und Präventionsmaßnahmen Ein Beitrag zur Lage in Deutschland
DOMESTIC VIOLENCE IN TIMES OF THE CORONA CRISIS – CAUSES, PHENOMENA AND PREVENTION MEASURES
A contribution to the situation in Germany
Wolfgang Beck
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):35-44 | DOI: 10.25142/vssp.2021.011
Der Bereich der häuslichen Gewalt ist zweifellos von der Pandemie betroffen. Häusliche Gewalt ist ein in der Gesellschaft vernachlässigtes Phänomen. Durch die Pandemie ergeben sich eine Reihe von Einschränkungen, Belastungen und Krisensituationen in der Gesellschaft und in der Familie. Gleiches gilt für die Zunahme der Bewältigung gewaltsamer Konflikte. Wie die Zunahme häuslicher Gewalt zeigt, dürfte das Gewaltpotenzial insgesamt gleich bleiben, um die belastenden und mildernden Faktoren während der COVID-19-Pandemie zu kompensieren. Häusliche Gewalt wird nicht von selbst verschwinden, sie zu verbergen ist keine Lösung. Dieses negative Phänomen darf...
VEŘEJNÝ DLUH V PROSTŘEDÍ NÍZKÝCH ÚROKOVýCH SAZEB: MAGICKÝ PĚTIÚHELNÍK A JEHO VÝZNAM PRO HOSPODÁŘSKOU A SOCIÁLNÍ POLITIKU
PUBLIC DEBT AMIDST LOW INTEREST RATES: THE MAGIC PENTAGON AND ITS SIGNIFICANCE FOR ECONOMIC AND SOCIAL POLICY
Jan Mertl
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):45-68 | DOI: 10.25142/vssp.2021.010
Tento článek se zaměřuje na novou realitu, která se objevila po finanční krizi v roce 2008, kdy většina evropských zemí zvýšila úroveň veřejného dluhu a v hospodářské politice převládlo paradigma relativního zadlužení. Současně centrální banky uplatňovaly politiku nízkých úrokových sazeb jak pro stimulaci ekonomiky, tak také pro zajištění udržitelnosti nových vyšších úrovní veřejného dluhu. To bylo považováno za jednorázovou událost a byly spuštěny nové regulace s cílem zamezit jejímu opakování, a programy obnovy, aby se evropské země dostaly z dluhových pastí zvýšením HDP a později cílováním mírné inflace. Znovu však udeřila nová nečekaná krize,...
Verejná správa a jej funkcie v čase pandémie (so zameraním na Slovenskú republiku)
PUBLIC ADMINISTRATION AND ITS FUNCTIONS DURING A PANDEMIC (WITH A FOCUS ON THE SLOVAK EPUBLIC)
Igor Palúš
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):69-80 | DOI: 10.25142/vssp.2021.008
Príspevok skúma pozíciu verejnej správy ako formy verejnej mociv podmienkach Slovenskej republiky v čase pandémie spôsobenej Covidom 19. Všíma si tvorbu a aplikáciu práva dotýkajúcu sa prostredia verejnej správy a následne analyzuje jej vybrané funkcie, ktorých obsah modifikuje prebiehajúca koronakríza, ovplyvňuje aj metódy a formy činnosti verejnej správy. Autor poukazuje aj na niektoré problémy sprevádzajúce slovenskú spoločnosť a štát v posledných rokoch, ktoré prebiehajúca pandémia ešte viac zvýraznila. Naznačuje možnosti ich riešenia v rovine spoločensko-politickej a legislatívnej.
Právní postavení občana pro případ dříve vysloveného přání
LEGAL STATUS OF A CITIZEN IN CASE OF A PREVIOUSLY EXPRESSED WISH
Marie Sciskalová
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):81-89 | DOI: 10.25142/vssp.2022.001
Příspěvek si klade za cíl, podat informaci k právnímu postavení občana pro případ, že se dostane do nepříznivé situace nebo jiné události a nebude moci ji osobně řešit. Je přednostním právem občana a člověka, aby rozhodoval o svých záležitostech svobodně, ať už se týkají občanských záležitostí, jeho zdravotního stavu i příp. požadavku na některou ze sociálních služeb poskytovaných správními orgány státu či obcemi. Na základě právních předpisů takto má možnost svou vůli vyjádřit v dokumentu např. „předběžným prohlášením“, požadavku na „pomoc ze strany druhého“, a též tzv. „dříve vysloveným přáním“, vážně míněným nesouhlasem...
Podpora digitálního začleňování starších osob
PROMOTING THE DIGITAL INCLUSION OF OLDER PEOPLE
Helena Vychová
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):91-113 | DOI: 10.25142/vssp.2021.007
Rozšiřující se digitalizace všech oblastí každodenního života, včetně oblastí služeb, volného času a přístup k nim jsou spojeny či začínají být založeny na předpokladu samozřejmého využívání digitálních technologií uživateli. Nedostatečný přístup starších osob k digitálnímu světu tak může vést až k jejich izolaci z důvodu, že více služeb, informací a činností se transformuje do digitálního formátu. Článek se zabývá problematikou digitálního začleňování starších osob, které se potýkají s řadou omezení v souvislosti s využíváním digitálních technologií a mají tak nejvyšší riziko digitálního vyloučení. Současně představuje příklady dobré praxe,...
Ze závěrečných prací našich studentů
VÝVOJ PŘÍJMENÍ, JEHO SKLOŇOVÁNÍ A PŘECHYLOVÁNÍ
Milena Barešová
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):117-132
Diplomová práce byla zaměřena na vývoj příjmení, jeho skloňování a přechylování, pozornost byla rovněž věnována otázce volby příjmení žen. Jméno a příjmení patří k základním znakům osoby.
KVALITA žIVOTA SENIORŮ VE VYBRANÉM DOMOVĚ PRO SENIORY V DOBĚ SOUČASNÉ PANDEMICKÉ SITUACE 2020–2021
Šárka Nováčková
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):133-148
Prioritou naší společnosti je nechat dožít seniora v domácím prostředí, i když péče je velmi psychicky a fyzicky náročná. Vzhledem k zdravotnímu stavu seniora nelze domácí péči vždy zajistit ani s pomocí terénních či ambulantních služeb, proto senior spolu s rodinou volí sociální pobytovou službu. Přáním seniora je dožít život kvalitně a důstojně.
BENEFITY V RÁMCI POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Tomáš Pivokonský
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):149-160
V současné době trpí Policie České republiky personálním nedostatkem způsobeným zejména přirozenou fluktuací příslušníků, kteří dosáhli důchodového věku nebo příslušníků, kteří využili lepší nabídky pracovního trhu. Náhrada těchto pracovních sil je složitá, neboť doba je spjatá s hospodářským cyklem, který je na vrcholu, a tak se vyznačuje obecným nedostatkem pracovních sil. Zájem o práci u policie je minimální a náborová střediska evidují minimum uchazečů.
Zajímavosti ze zahraničí
SYSTÉM DLOUHODOBÉ SOCIÁLNĚ ZDRAVOTNÍ PÉČE V RAKOUSKU
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):163-174
Velmi cenné informace při koncipování nových sociálních systémů i při realizaci jejich úprav a reforem je možno získat v rámci mezinárodních komparací. Přitom je však nutno mít na zřeteli, že řešení, která jsou v zahraničních systémech koncipována, není možno pouze "přeložit do češtiny", ale je nutno pokusit se najít filozofii těchto řešení a následně tuto filozofii promítnout do řešení v naší zemí.
Naše recenze
RECENZE KNIHY MOŽNÁ TO JDE I JINAK
Vlasta Řezníková
Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):177-178
Autor: Petr FabiánPardubice: Univerzita Pardubice, 2021, 174 stranISBN: 978-80-7560-368-5