Veřejná správa a sociální politika, 2023 (roč. 3), číslo 1


Editorial

Editorial

Ladislav Průša

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):9  

Náš rozhovor

Náš rozhovor

Ladislav Průša, Eva Zamrazilová

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):13-14  

Rozhovor s viceguvernérkou ČNB doc. Ing. Evou Zamrazilovou, CSc.

Recenzované stati, studie, úvahy a analýzy

MOŽNOSTI A DŮSLEDKY VÝPLATY JEDNORÁZOVÝCH SOCIÁLNÍCH DÁVEK DOMÁCNOSTEM V ČESKÉ REPUBLICE JAKOŽTO REAKCE NA VYSOKOU MÍRU INFLACE

OPTIONS AND IMPLICATIONS OF THE PAYMENT OF ONE-OFF SOCIAL BENEFITS TO HOUSEHOLDS IN THE CZECH REPUBLIC IN RESPONSE TO HIGH INFLATION

Lenka Farkačová

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):17-27 | DOI: 10.25142/vssp.2023.002  

Inflace vysoko nad úrovní inflačního cíle spolu s pomalým růstem reálných mezd významně působí na pokles reálného bohatství a ekonomickou situaci českých domácností. Situace se ovšem netýká jen České republiky, ale i ostatních zemí Evropské unie. Jednotlivé země proto přistupují k opatřením, které by zmírnily dopad výše uvedeného a zároveň dostály role sociálního státu. Jeden z možných nástrojů je i jednorázová dávka domácnostem, které by ovšem působila i další konsekvence. Cílem článku je proto určit možné důsledky výplaty jednorázových sociálních dávek domácnostem v České republice, jakožto nástroje minimalizace negativních dopadů na příjmy domácností...

CEZHRANIČNÁ SPOLUPRÁCA A PARTNERSTVÁ MIEST A OBCÍ V RÁMCI KONTEXTU INVISIBLE BORDER V PODMIENKACH SR A ČR

CROSS-BORDER COOPERATION AND PARTNERSHIPS OF CITIES AND MUNICIPALITIES WITHIN THE CONTEXT OF THE INVISIBLE BORDER IN THE SCOPE OF THE SLOVAK REPUBLIC AND THE CZECH REPUBLIC
 

Martina Jakubčinová, Jana Masárová, Vilém Pařil, Filip Hrůza

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):29-40 | DOI: 10.25142/vssp.2023.001  

Článok je výpoveďou o stave a situácii spolupráce miest a obcí v rámci Slovenskej a Českej republiky. Predkladané výsledky a zistenia vychádzajú zo štúdie a skúmania problematiky Invisible border. Téma Inisible border sa stala ústrednou v rámci cezhraničného projektu Interreg SK–CZ (2020–2021): Posilováním spolupráce obcí k řešení problému „Invisible border“ (ITMS2014+ 304031R566). Riešiteľský tím bol tvorený odborníkmi v danej oblasti pôsobiacimi na Trenčianskej univerzite A. Dubčeka (SR) a Masarykovej univerzite (ČR). Rozbor otázok týkajúcich sa dôvodov, výsledkov a budúcnosti cezhraničnej spolupráce, ako i aktivít postavených...

VPLYV PANDÉMIE NA ŽIVOT OBČANOV V ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVE V KONTEXTE POSKYTOVANIA SOCIÁLNYCH SLUŽIEB V SR

THE IMPACT OF THE PANDEMIC ON CITIZENS IN LOCAL SELF GOVERNMENT IN THE CONTEXT OF SOCIAL SERVICES IN THE SLOVAK REPUBLIC

Lenka Lachytová

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):41-48 | DOI: 10.25142/vssp.2022.012  

Vplyv pandémie na život občanov v územnej samospráve v kontexte poskytovania sociálnych služieb v Slovenskej republike je značný, obdobne ako je to viditeľné vo všetkých oblastiach života. Svetové pandemické skúsenosti akcentujú na potrebu veľkých zmien, ktorých víziou by mal  byť  proklientský  systém  nasmerovaný  hlavne na saturáciu potrieb pri zachovaní nezávislosti a dôstojnosti občana. Príspevok akcentuje praktickú realizáciu sociálnej politiky v oblasti sociálnych služieb, ktorá bola z väčšej časti prenesená na samosprávy. Príspevok je čiastkovým výstupom projektu VEGA 1/0595/21 – Intervencie verejnej správy v čase COVID-19 a ich vplyv...

POSTAVENIE MESTSKÝCH ČASTÍ V SLOVENSKEJ REPUBLIKE A ČESKEJ REPUBLIKE
 

POSITION OF CITY DISTRICTS IN THE SLOVAK REPUBLIC AND CZECH REPUBLIC

Dominika Petrášová

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):49-60 | DOI: 10.25142/vssp.2022.011  

Výkon samosprávy na komunálnej úrovni je prejavom demokracie a umožňuje účasť obyvateľov daného územia na správe vecí verejných, ktoré sa ich dotýkajú. Efektívnosť úloh samosprávy je možné zabezpečiť na území väčších miest s väčším počtom obyvateľov a väčšou diferenciáciou potrieb obyvateľstva aj vytvorením dvoch stupňov samosprávy. Mestské časti ako územné celky miest môžu byť nápomocné pri rozvoji mesta a pri plnení základných otázok súvisiacich s jeho obyvateľstvom. Cieľom príspevku je poukázať a analyzovať právne postavenie mestských častí v podmienkach Slovenskej republiky a Českej republiky. Ich porovnaním a vyvodením záverov je možné vyhodnotiť...

VÝVOJ POČTU PŘÍJEMCŮ PŘÍSPĚVKU NA PÉČI V LETECH 2007–2021

DEVELOPMENT OF THE NUMBER OF BENEFICIARIES OF CARE ALLOWANCE IN THE YEARS 2007–2021

Ladislav Průša

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):61-69 | DOI: 10.25142/vssp.2023.003  

V r. 2006 byl přijat nový zákon o sociálních službách, který výrazně změnil i systém jejich financování. Byla koncipována nová sociální dávka – příspěvek na péči, který je poskytován osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné fyzické osoby při péči o sebe a při zajištění vlastní soběstačnosti. Cílem tohoto příspěvku je charakterizovat změny ve struktuře vývoje počtu příjemců   této sociální dávky v letech 2007–2021, porovnat tento vývoj s daty projekce příjemců příspěvku na péči a nastínit možnosti dalšího vývoje v této oblasti.

K zamýšlení

SHOULD WE ALLOW A PROFIT ON SOCIAL SERVICES PROVISION?

Jiří Horecký

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):79-81  

Every now and then, a discussion is brought up if private for-profit organizations providing social services should be allowed to make a profit from their services. In 2022 European  Commissioner  Schmit  questioned  private  companies  making  profit on public services. “I think we are now in a process where finally the real idea of neoliberal capitalism has lost some attractiveness,” Schmit told EURACTIV, referring  to the neoliberal economist Milton Friedman. In a 1970 essay, Friedman famously claimed that “the social responsibility of business is to increase its profits.”

POZORUHODNÉ NÁSLEDKY „MALÝCH“ ROZHODNUTÍ, ANEB „KROK ZA KROKEM K REFORMĚ VEŘEJNÉ SPRÁVY“

Petr Víšek, Jaromíra Kotíková

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):83-93  

Existuje cosi jako „zákon nezamýšlených důsledků“ jako rčení nebo varování, že zásah do komplexního systému má tendenci vytvářet neočekávané a často nežádoucí výsledky (Merton, 2007). Lidské jednání je jednání účelové. Člověk má na počátku svého jednání v představě nějaký cíl, k jehož uskutečnění se snaží dospět. Ve skutečnosti se však setkává i s důsledky, které nebyly cílem jednání nikoho ze zúčastněných. Mezi nezamýšlené důsledky jednání patří i například tzv. bumerangový efekt, tj. metaforické vyjádření převráceného výsledku jednání, resp. výsledku, který se obrací proti původnímu aktérovi. S tímto úvodem je dále předestřena úvaha o...

Ze závěrečných prací našich studentů

Ze závěrečných prací našich studentů

Miroslav Pilát, Petr Fabián

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):73-76  

Z akademického života

PHDR. MARTIN ŠVIKRUHA, PHD. JMENOVÁN DOCENTEM

Ladislav Průša

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):97-98  

ZA ING. PETREM VÍŠKEM

Ladislav Průša

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):99  

Naše recenze

RECENZE KNIHY SOCIÁLNÍ POLITIKA

Lucie Kamrádová

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):103-105  

Autor: Jan Mertl a kolektivWolters Kluwer: 2023, 472 stran. ISBN: 978-80-7676-675-4

RECENZE KNIHY JAKÉ ZMĚNY JSOU NUTNÉ PRO SPRÁVNÉ FUNGOVÁNÍ TERÉNNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ČESKÉREPUBLICE

Ladislav Průša

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):106-108  

Autor: Jiřího Horecký a kolektivTábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2023. ISBN: 978-80-88361-36-7

Knižní novinky

JAK SE VYHNOUT VÁLCE ROSEOVÝCH ANEB PRÁVNÍ MINIMUM NEJEN PRO MANŽELSTVÍ

Eva Ondřejová, Universum (ČR) 2020, 152 stran, ISBN 978-80-242-6970-2

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):111-112  

CIVILNÍ PRÁVO A NOVÉ TECHNOLOGIE

Miroslav Sedláček, Tomáš Střeleček a kol., Nakladatelství: Wolters Kluwer, 2023, 304 stran, ISBN 978-80-7676-503-0

Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):113