Veřejná správa a sociální politika, 2023 (roč. 3), číslo 1
Editorial
Editorial
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):9
Náš rozhovor
Náš rozhovor
Ladislav Průša, Eva Zamrazilová
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):13-14
Rozhovor s viceguvernérkou ČNB doc. Ing. Evou Zamrazilovou, CSc.
Recenzované stati, studie, úvahy a analýzy
MOŽNOSTI A DŮSLEDKY VÝPLATY JEDNORÁZOVÝCH SOCIÁLNÍCH DÁVEK DOMÁCNOSTEM V ČESKÉ REPUBLICE JAKOŽTO REAKCE NA VYSOKOU MÍRU INFLACE
OPTIONS AND IMPLICATIONS OF THE PAYMENT OF ONE-OFF SOCIAL BENEFITS TO HOUSEHOLDS IN THE CZECH REPUBLIC IN RESPONSE TO HIGH INFLATION
Lenka Farkačová
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):17-27 | DOI: 10.25142/vssp.2023.002
Inflace vysoko nad úrovní inflačního cíle spolu s pomalým růstem reálných mezd významně působí na pokles reálného bohatství a ekonomickou situaci českých domácností. Situace se ovšem netýká jen České republiky, ale i ostatních zemí Evropské unie. Jednotlivé země proto přistupují k opatřením, které by zmírnily dopad výše uvedeného a zároveň dostály role sociálního státu. Jeden z možných nástrojů je i jednorázová dávka domácnostem, které by ovšem působila i další konsekvence. Cílem článku je proto určit možné důsledky výplaty jednorázových sociálních dávek domácnostem v České republice, jakožto nástroje minimalizace negativních dopadů na příjmy domácností...
CEZHRANIČNÁ SPOLUPRÁCA A PARTNERSTVÁ MIEST A OBCÍ V RÁMCI KONTEXTU INVISIBLE BORDER V PODMIENKACH SR A ČR
CROSS-BORDER COOPERATION AND PARTNERSHIPS OF CITIES AND MUNICIPALITIES WITHIN THE CONTEXT OF THE INVISIBLE BORDER IN THE SCOPE OF THE SLOVAK REPUBLIC AND THE CZECH REPUBLIC
Martina Jakubčinová, Jana Masárová, Vilém Pařil, Filip Hrůza
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):29-40 | DOI: 10.25142/vssp.2023.001
Článok je výpoveďou o stave a situácii spolupráce miest a obcí v rámci Slovenskej a Českej republiky. Predkladané výsledky a zistenia vychádzajú zo štúdie a skúmania problematiky Invisible border. Téma Inisible border sa stala ústrednou v rámci cezhraničného projektu Interreg SK–CZ (2020–2021): Posilováním spolupráce obcí k řešení problému „Invisible border“ (ITMS2014+ 304031R566). Riešiteľský tím bol tvorený odborníkmi v danej oblasti pôsobiacimi na Trenčianskej univerzite A. Dubčeka (SR) a Masarykovej univerzite (ČR). Rozbor otázok týkajúcich sa dôvodov, výsledkov a budúcnosti cezhraničnej spolupráce, ako i aktivít postavených...
VPLYV PANDÉMIE NA ŽIVOT OBČANOV V ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVE V KONTEXTE POSKYTOVANIA SOCIÁLNYCH SLUŽIEB V SR
THE IMPACT OF THE PANDEMIC ON CITIZENS IN LOCAL SELF GOVERNMENT IN THE CONTEXT OF SOCIAL SERVICES IN THE SLOVAK REPUBLIC
Lenka Lachytová
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):41-48 | DOI: 10.25142/vssp.2022.012
Vplyv pandémie na život občanov v územnej samospráve v kontexte poskytovania sociálnych služieb v Slovenskej republike je značný, obdobne ako je to viditeľné vo všetkých oblastiach života. Svetové pandemické skúsenosti akcentujú na potrebu veľkých zmien, ktorých víziou by mal byť proklientský systém nasmerovaný hlavne na saturáciu potrieb pri zachovaní nezávislosti a dôstojnosti občana. Príspevok akcentuje praktickú realizáciu sociálnej politiky v oblasti sociálnych služieb, ktorá bola z väčšej časti prenesená na samosprávy. Príspevok je čiastkovým výstupom projektu VEGA 1/0595/21 – Intervencie verejnej správy v čase COVID-19 a ich vplyv...
POSTAVENIE MESTSKÝCH ČASTÍ V SLOVENSKEJ REPUBLIKE A ČESKEJ REPUBLIKE
POSITION OF CITY DISTRICTS IN THE SLOVAK REPUBLIC AND CZECH REPUBLIC
Dominika Petrášová
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):49-60 | DOI: 10.25142/vssp.2022.011
Výkon samosprávy na komunálnej úrovni je prejavom demokracie a umožňuje účasť obyvateľov daného územia na správe vecí verejných, ktoré sa ich dotýkajú. Efektívnosť úloh samosprávy je možné zabezpečiť na území väčších miest s väčším počtom obyvateľov a väčšou diferenciáciou potrieb obyvateľstva aj vytvorením dvoch stupňov samosprávy. Mestské časti ako územné celky miest môžu byť nápomocné pri rozvoji mesta a pri plnení základných otázok súvisiacich s jeho obyvateľstvom. Cieľom príspevku je poukázať a analyzovať právne postavenie mestských častí v podmienkach Slovenskej republiky a Českej republiky. Ich porovnaním a vyvodením záverov je možné vyhodnotiť...
VÝVOJ POČTU PŘÍJEMCŮ PŘÍSPĚVKU NA PÉČI V LETECH 2007–2021
DEVELOPMENT OF THE NUMBER OF BENEFICIARIES OF CARE ALLOWANCE IN THE YEARS 2007–2021
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):61-69 | DOI: 10.25142/vssp.2023.003
V r. 2006 byl přijat nový zákon o sociálních službách, který výrazně změnil i systém jejich financování. Byla koncipována nová sociální dávka – příspěvek na péči, který je poskytován osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné fyzické osoby při péči o sebe a při zajištění vlastní soběstačnosti. Cílem tohoto příspěvku je charakterizovat změny ve struktuře vývoje počtu příjemců této sociální dávky v letech 2007–2021, porovnat tento vývoj s daty projekce příjemců příspěvku na péči a nastínit možnosti dalšího vývoje v této oblasti.
K zamýšlení
SHOULD WE ALLOW A PROFIT ON SOCIAL SERVICES PROVISION?
Jiří Horecký
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):79-81
Every now and then, a discussion is brought up if private for-profit organizations providing social services should be allowed to make a profit from their services. In 2022 European Commissioner Schmit questioned private companies making profit on public services. “I think we are now in a process where finally the real idea of neoliberal capitalism has lost some attractiveness,” Schmit told EURACTIV, referring to the neoliberal economist Milton Friedman. In a 1970 essay, Friedman famously claimed that “the social responsibility of business is to increase its profits.”
POZORUHODNÉ NÁSLEDKY „MALÝCH“ ROZHODNUTÍ, ANEB „KROK ZA KROKEM K REFORMĚ VEŘEJNÉ SPRÁVY“
Petr Víšek, Jaromíra Kotíková
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):83-93
Existuje cosi jako „zákon nezamýšlených důsledků“ jako rčení nebo varování, že zásah do komplexního systému má tendenci vytvářet neočekávané a často nežádoucí výsledky (Merton, 2007). Lidské jednání je jednání účelové. Člověk má na počátku svého jednání v představě nějaký cíl, k jehož uskutečnění se snaží dospět. Ve skutečnosti se však setkává i s důsledky, které nebyly cílem jednání nikoho ze zúčastněných. Mezi nezamýšlené důsledky jednání patří i například tzv. bumerangový efekt, tj. metaforické vyjádření převráceného výsledku jednání, resp. výsledku, který se obrací proti původnímu aktérovi. S tímto úvodem je dále předestřena úvaha o...
Ze závěrečných prací našich studentů
Ze závěrečných prací našich studentů
Miroslav Pilát, Petr Fabián
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):73-76
Z akademického života
PHDR. MARTIN ŠVIKRUHA, PHD. JMENOVÁN DOCENTEM
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):97-98
ZA ING. PETREM VÍŠKEM
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):99
Naše recenze
RECENZE KNIHY SOCIÁLNÍ POLITIKA
Lucie Kamrádová
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):103-105
Autor: Jan Mertl a kolektivWolters Kluwer: 2023, 472 stran. ISBN: 978-80-7676-675-4
RECENZE KNIHY JAKÉ ZMĚNY JSOU NUTNÉ PRO SPRÁVNÉ FUNGOVÁNÍ TERÉNNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ČESKÉREPUBLICE
Ladislav Průša
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):106-108
Autor: Jiřího Horecký a kolektivTábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2023. ISBN: 978-80-88361-36-7
Knižní novinky
JAK SE VYHNOUT VÁLCE ROSEOVÝCH ANEB PRÁVNÍ MINIMUM NEJEN PRO MANŽELSTVÍ
Eva Ondřejová, Universum (ČR) 2020, 152 stran, ISBN 978-80-242-6970-2
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):111-112
CIVILNÍ PRÁVO A NOVÉ TECHNOLOGIE
Miroslav Sedláček, Tomáš Střeleček a kol., Nakladatelství: Wolters Kluwer, 2023, 304 stran, ISBN 978-80-7676-503-0
Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):113