Veřejná správa a sociální politika 2022, 2(1):71-78 | DOI: 10.25142/vssp.2022.003

ROLE ÚŘADU PRÁCE ČR PŘI NASTAVOVÁNÍ KVALITY REKVALIFIKACÍ

Jaromíra Kotíková, Jiří Vaňásek

Průběžné zajišťování potřebné úrovně kvality vzdělávacího programu představuje jeden z velmi významných pilířů dalšího vzdělávání. Nabízeny musí být rekvalifikační kurzy splňující nároky na kvalitu, u realizovaných kurzů je nezbytné jejich kvalitu kontrolovat a vyhodnocovat. Délka
realizace kurzů musí být odpovídající, aby absolvování kurzu vedlo k získání potřebných znalostí a dovedností, které jsou vyžadovány od pracovníků s danou kvalifikací. Obsah kurzů musí odpovídat reálným nárokům a potřebám zaměstnavatelů. Je zřejmé,  že uvedeného  nelze  dosáhnout  bez vhodně nastavené  komunikace se zaměstnavateli, kteří mohou zhodnotit soulad mezi trhem práce požadovanými  a vzdělávacím kurzem získanými kompetencemi.Článek se zamýšlí nad žádoucí rolí Úřadu práce (dále jen ÚP) v systému zajišťování kvality
rekvalifikací. Ze závěru je patrné, že jeho role je nezanedbatelná, a to zejména z důvodu, že jeho velmi významným klientem je, resp. by měl být právě zaměstnavatel. Funkčně nastavená komunikace se zaměstnavateli umožňuje získávat zpětnou vazbu týkající se (nejen) úrovně znalostí a dovedností potřebných k výkonu pracovní činnosti, v případě osob, které prošly vzdělávacím programem, jehož obsahem byla příprava k výkonu uvažované profese.

Klíčová slova: rekvalifikace, potřeby zaměstnavatelů, hodnocení výsledků vzdělávání, evaluace

THE ROLE OF THE ÚPČR IN SETTING THE QUALITY OF RETRAINING

Continuous quality assurance of the training programme is one of the very important pillars of long-life education. Retraining courses that meet the quality requirements must be offered, and the quality of the courses delivered must be monitored and evaluated. The duration of courses must be adequate to ensure that the course leads to acquisition of necessary knowledge and skills required from workers with particular   qualification. The content of the courses must meet the real requirements and needs of employers. It is clear that this cannot be achieved without appropriate communication with employers, who can assess the match between the competences required by the labour market and those acquired through the training course. The article reflects on the desirable role of the Labour Office of the Czech Republic in the system
of quality assurance of retraining. The conclusion clearly shows that its role is significant, especially because of the fact that the employer is, or schoud be a very important client of the Labour. Communication with employer which is se up functionally allows to obtain feedback on (not
only) the level of knowledge and skills needed to perform a job, in case of persons who have undergone a training programme, whose content was designed to preparation for the considered profession.

Keywords: Retraining, employers' needs, assessment of learning outcomes, evaluation

Vloženo: 28. únor 2022; Revidováno: 28. únor 2022; Přijato: 24. březen 2022; Zveřejněno: 6. září 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kotíková J, Vaňásek J. ROLE ÚŘADU PRÁCE ČR PŘI NASTAVOVÁNÍ KVALITY REKVALIFIKACÍ
. Veřejná správa a sociální politika. 2022;2(1):71-78. doi: 10.25142/vssp.2022.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. HORA, O., HORÁKOVÁ, M., SUCHANEC, M., RÁKOCZYOVÁ, M. a SIROVÁTKA, T. Vyhodnocení rekvalifikačních programů realizovaných v České republice v roce 2016. Praha: VÚPSV, v. v. i. Praha, výzkumné centrum Brno, 2020. ISBN 978-80-7416-384-5. Dostupné z: https://www.novinky.cz/stalo-se/clanek/rekvalifikace-nefunguji-firmy-o-preskolene-nestoji-40304721.
  2. KOTÍKOVÁ, J., SCHEBELLE, D. a VYCHOVÁ, H. Metodika postupů ve veřejných službách zaměstnanosti. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2015.
  3. KOTÍKOVÁ, J., VYCHOVÁ, H. a KOTRUSOVÁ, M. Vnímání služeb zaměstnanosti spolupracujícími subjekty včetně zhodnocení efektivity spolupráce a návrhů na zlepšení. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2009.
  4. KOTÍKOVÁ, J. a kol. Úloha politiky zaměstnanosti v oblasti pracovně profesního poradenství při zprostředkování zaměstnání: 3. etapa. Souhrnná zpráva. Praha: VÚPSV, 2000.
  5. KOTRUSOVÁ, M., KUBÁT, J., SCHEBELLE, D., MAREŠOVÁ, H., TÁBORSKÁ, M. a VÁŇOVÁ, J. Podmínky realizace intervencí a (vybraných) programů APZ a způsoby hodnocení jejich účinnosti perspektivou zaměstnanců ÚP ČR v roce 2017: Dílčí podkladová studie II. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2019. ISBN 978-80-7416-339-5.
  6. Návrh úprav procesů posuzování věcné náplně a skladby akreditovaných programů se zapojením zaměstnavatelů. Výstup projektu Zvyšování kvality a efektivity systému dalšího vzdělávání ve spolupráci se zaměstnavateli (CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_020/000750 2), listopad 2021.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.