Veřejná správa a sociální politika 2021, 1(2):19-33 | DOI: 10.25142/vssp.2021.009
Plnění barcelonského cíle v oblasti předškolního vzdělávání dětí od 3 let do věku povinné školní docházky ve školním roce 2020/2021 v České republice
- 1 Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 1938/4, 130 67 Praha 3 – Žižkov, Česká republika
Příspěvek si klade za cíl kvantifikovat míru naplnění barcelonského cíle z roku 2002 v oblasti míry participace dětí od 3 let do věku povinné školní docházky na předškolním vzdělávání. Klíčovou součástí analýzy je práce s reálnými daty o účastí dětí na předškolním vzdělávání ve všech nabízených typech kolektivního zařízení ve školním roce 2020/2021. Prostřednictvím analýzy získaných a odhadnutých dat je zjištěno, že účast dětí starších 3 let na předškolním vzdělání je v ČR vysoká a dosahuje 89,8 % podílu všech dětí v dané věkové kategorii. Vyšší začlenění dětí je zdůvodněno pozitivním trendem růstu počtu tříd v mateřských školách a rozsáhlým výzvám Operačního programu Zaměstnanost v letech 2016–2017 podporující vznik dětských skupin. Posílené kapacity v předškolních zařízení jsou dostatečné a jsou připravené do budoucích let, kdy populace dětí ve zkoumané věkové skupině bude přesahovat stávající velikost.
Klíčová slova: Barcelonské cíle, dětské skupiny, lesní kluby, mateřské školy, předškolní vzdělávání.
FULFILLMENT RATE OF THE BARCELONA TARGET IN THE FIELD OF PRE-SCHOOL EDUCATION OF CHILDREN FROM 3
YEARS TO THE MANDATORY SCHOOL AGE IN THE SCHOOL YEAR 2020/2021 IN THE CZECH REPUBLIC
The paper aims to quantify the fulfillment rate of the Barcelona target of 2002 in the area of participation of children from 3 years to the mandatory school age in compulsory school attendance in pre-school education in the school year 2020/2021. A key part of the analysis is working with real data on children's participation in preschool education in all types of collective facilities offered. Through the analysis of the obtained and estimated data, it is found that the participation of children older than 3 years in preschool education is high in the Czech
Republic and reaches 89.8 % of all children in the given age category. The higher inclusion of children is justified by the positive trend of increasing the number of classes in kindergartens and the extensive challenges of the Operational Program Employment in 2016–2017 supporting the creation of child groups. Reinforced capacities in pre-school facilities are sufficient and are ready for future years, when the population of children in the examined age group will exceed the current size.
Keywords: Barcelona targets, child groups, forest clubs, kindergartens, preschool education
Vloženo: 29. září 2021; Revidováno: 4. listopad 2021; Přijato: 4. listopad 2021; Zveřejněno: 14. březen 2022 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- ASOCIACE LESNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOL. [online]. 2020 [cit. 1. 9. 2020]. Dostupné z:https://www.lesnims.cz/.
- BARVÍKOVÁ, J., et al. Mikrojesle: Nová služba předškolní péče v průzkumu veřejného mínění. Praha: VÚPSV, 2018. ISBN 978-80-7416-326-5.
- CIGNO, A. The Timing of Births - A Theory of Fertility, Family Expenditures and Labour Market Participation over Time. In: Wenig, A. - Zimmermann, K. F. (eds.) Demographic Change and Economic Development. Berlin - Heidelberg - New York: Springer, 1989, s. 133-149. ISBN 978-3-540-51140-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČSÚ. Projekce obyvatelstva České republiky 2018-2100 [online]. 2018. [cit. 3. 8. 2021]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/projekce-obyvatelstva-ceske-republiky-2018- 2100.
- ČSÚ. Věkové složení obyvatelstva za roky 2009-2020 [online]. 2021. [cit. 3. 8. 2021]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vekove-slozeni-obyvatelstva-2020.
- ČŠI. Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - Výroční zpráva. Praha: ČŠI, 2020. ISBN 978-80-88087-43-4.
- DEMENY, P. Re-linking Fertility Behavior and Economic Security in Old Age - A Pronatalist Reform. Population and Development Review. 1987, vol. 13, no. 1, p. 128-132. https://doi.org/10.2307/1972124.
Přejít k původnímu zdroji...
- ESF. EVALUAČNÍ ZPRÁVA VÝZEV 35 A 36 OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST [online]. 2017. [cit. 3. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.esfcr.cz/documents/21802/7889628/Evalua%C4%8Dn%C3%AD+zpr%C3%A1va+v%C3%BDze v+35 + a + 36 +-+ Evaluace+d%C4%9Btsk%C3%BDch+skupin.pdf/d08f626e-4d7f-40a0-9823-922527af6015?t=1512390382853.
- ESFCR. Přehled výzev [online]. 2021. [cit. 10. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.esfcr.cz/prehled-vyzev-opz.
- EUROFOUND. The gender employment gap: Challenges and solutions. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. ISBN 978-92-897-1551-5
- EUROPEAN COMMISSION. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe - 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications office of the European Union, 2019. ISBN 978-92-9492-975-4.
- LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 80- 247-1284-9.
- LOUŽEK, M. Populační ekonomie: Její důsledky pro účinnost pronatalitních politik. Praha: CEP, 2004. ISBN 80-86547-35-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6.
- MPSV. Evidence dětských skupin [online]. 2020. [cit. 1. 9. 2020]. Dostupné z: http://evidence.mpsv.cz/eEDS/index.php.
- MŠMT. Vývojová ročenka školství 2010/11-2020/21 [online]. 2021. [cit. 3. 8. 2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyvojova-rocenka-skolstvi-2010-11-2020-21.
- MŠMT. Zápisy do 1. ročníků základního vzdělávání. Rok 2020/2021 [online]. 2020. [cit. 2. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/zapisy-do-1-rocniku-zakladnich-skol.
- OECD. Family database [online]. 2019. [cit. 3. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.oecd. org/els/family/database.htm.
- ÚŘAD NÁRODNÍ ROZPOČTOVÉ RADY. Projekce veřejných výdajů na školství [online]. 2020. [cit. 3. 8. 2021]. Dostupné z: https://unrr.cz/vydavame/studie/.
- VíTKOVÁ, M., ed., Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.