Veřejná správa a sociální politika 2022, 2(2):19-39 | DOI: 10.25142/vssp.2022.010


STUDIJNÍ NEÚSPĚŠNOST NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – KOMPARACE VÝSLEDKŮ ČESKÉ A ISLANDSKÉ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY

Sandra Brožová1
1 Katedra demografie, Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze

Tento článek reflektuje aktuální společenské fenomény vysoké studijní neúspěšnosti na Islandu a vnímané nedostupnosti středoškolského studia pro značnou část populačního ročníku žáků 9. tříd základních škol v ČR. Vychází ze strategických dokumentů Eu pro rozvoj vzdělávacích politik a provádí komparaci systému středoškolského vzdělávání v ČR s Islandem, což je malá, ekonomicky rozvinutá společnost, renomovaná pro vysokou kvalitu života, měřenou mezinárodně srovnatelnými indikátory. Výsledkem  srovnání je zjištění, že islandský systém středních škol nelze jednoznačně označit za lepší, protože vykazuje vysokou míru studijní neúspěšnosti, a tedy menší podíl populace se splněným vzdělávacím cílem, tj. dosaženým úplným středoškolským vzděláním. Kvalita vzdělávacího systému je komplexním fenoménem, lze zkoumat i z hlediska náročnosti studijních požadavků, kvalifikace učitelů nebo profesního uplatnění absolventů, tato komparativní studie se zaměřila
pouze na jedno vybrané kritérium studijní neúspěšnosti.

Klíčová slova: financování vzdělávacích politik, středoškolské vzdělání, Island

UPPER SECONDARY EDUCATION DROP-OUT RATE – THE CZECH AND ICELANDIC EDUCATION POLICY AND RESPECTIVE
RESULTS COMPARISON

This article reflects the current social phenomena of high secondary school drop-out rate in Iceland and the perceived inaccessibility of upper secondary education for a significant part of the population year of 9th grade elementary school pupils in the  Czech  Republic. It is based
on Eu strategic documents for the development of educational policies and compares upper secondary education in the Czech Republic with    Iceland, i.e. a small, economically well-developed society, renowned for a high quality of life, measured by internationally comparable indicators. The result of the comparison is that the Icelandic secondary school system cannot be unequivocally labelled as better than the Czech one, as it shows a high dropout rate and thus a smaller share of the population with a fulfilled educational goal, i.e. upper secondary education attainment. The quality of the education system is a complex phenomenon, it can also be examined from the point of view of the difficulty of study requirements, the teacher´s qualification or the professional success of graduates, however, this comparative study focused only on one selected criterion of secondary school drop-out rate.

Keywords: education policy and budgeting, upper secondary education, Iceland

Vloženo: 15. září 2022; Revidováno: 17. říjen 2022; Přijato: 18. říjen 2022; Zveřejněno: 24. únor 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Brožová S.
STUDIJNÍ NEÚSPĚŠNOST NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – KOMPARACE VÝSLEDKŮ ČESKÉ A ISLANDSKÉ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY. Veřejná správa a sociální politika. 2022;2(2):19-39. doi: 10.25142/vssp.2022.010.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ÁSGEIRSDÓTTIR, T. L., GYLFASSON, G. and ZOEGA, G. Iceland's Natural Experiment in Education Reform. CESifo Working Paper. München 2022, no. 9613. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Average wages. OECD [on-line]. [cit. 14. 10. 2022]. Dostupné z: <https://data.oecd.org/earnwage/average-wages.htm >.
  3. BJARNASON, D. Students' Voices: How Does Education in Iceland Prepare Young Disabled People for Adulthood? Scandinavian Journal of Disability Research. 2005, vol. 7, no. 2, p. 109-128. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BLANDAL, K., JÓNASSON, J. and TANNHÄUSER, A. Dropout in a Small Society: Is the Icelandic Case Somehow Different? In: LAMB, S., MARKuSSEN, E., TEESE, R, POLESEL, J, SANDBERG, N. School Dropout and Completion. International Comparative Studies in Theory and Policy. Springer Dordrecht, 2011. ISBN: 978-90-481-9763-7. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Český statistický úřad - data [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: <https://www.czso.cz/csu/czso/katalog-produktu >.
  6. Equal Pay = rovnost odměňování [on-line]. [cit. 13. 10. 2021]. Dostupné z: <https://www. equalpayday.cz/equal_pay/>.
  7. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Country information for Iceland - Financing of inclusive education systems [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: <https://www.european-agency.org/country-information/iceland/financing-of-inclusive-education-systems >.
  8. European Education Area. European Commission [on-line]. [cit. 14. 10. 2022]. Dostupné z: < https://education.ec.europa.eu/study-in-europe/countries >.
  9. Eurostat - upper Secondary Education [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Secondary_education_ statistics >.
  10. GULCHER, J., HELGASON, A. and STEFANSSON, K. Genetic homogeneity of Icelanders. Nature Genetics. 2000, vol. 26, no. 4, p. 395. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Human Development Reports. united Nations Development Programme [on-line]. [cit. 13. 10. 2021]. Dostupné z: < http://hdr.undp.org/en/content/download-data >.
  12. Iceland, Ministry of Education, Science and Culture. Report of the Committee on Lifelong Learning. Lifelong Learning Force for a New Century [on-line]. May 1998. [cit. 1. 9. 2022] Dostupné z: < https://www.stjornarradid.is/media/menntamalaraduneyti-media/media/ ritogskyrslur/lifelong.pdf >.
  13. Iceland, Ministry of Education, Science and Culture. The Icelandic national curriculum guide for compulsory schools. General section, 2011.
  14. Iceland, Ministry of Education, Science and Culture. The Education System in Iceland. Reykjavík, 2002. ISBN 9979-882-82-4.
  15. JÓHANESSON, I. A. and BJARNADÓTTIR, V. S. Meaningful education for returning-to- school students in a comprehensive upper secondary school in Iceland. Critical Studies in Education. 2016, vol. 57, no. 1, p. 70-83. Přejít k původnímu zdroji...
  16. JÓHANESSON, I. A., NORDDAHL, K., ÓSKARSDÓTTIR, G., PÁLSDÓTTIR, A. and PÉTURSDÓTTIR, G. Curriculum analysis and education for sustainable development in Iceland. Environmental Education Research. 2011, vol.17, no. 3, p. 375-391. Přejít k původnímu zdroji...
  17. KONG, A., FRIGGE M.L., THORLEIFSSON, G., STEFANSSON, H., YOuNG, A. I., ZINK, F., JONSDOTTIR, G. A., OKBAY, A., SuLEM, P., MASSON, G., GuDBJARTSSON, D. F., HELGASON, A., BJORNSDOTTIR, G., THORSTEINSDOTTIR, u. and STEFANSSON, K. Selection against variants in the genome associated with educational attainment. Proceedings of the National Academy of Sciences USA. 2017, vol. 114, no. 5, p. 727-732. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. KOSTELECKÁ, Y., KOSTELECKÝ, T., KOHNOVÁ, J., TOMÁŠOVÁ, M., POKORNÁ, K., VOJTÍŠKOVÁ, K. a ŠIMON, M. Žáci-cizinci v základních školách. Fakta, analýzy, diagnostika. Praha: univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80- 7290-630-7.
  19. Ministerstvo vnitra ČR. Statistika v souvislosti s válkou na ukrajině [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: < https://www.mvcr.cz/clanek/statistika-v-souvislosti-s-valkou-na- ukrajine-archiv.aspx >.
  20. OECD Data - Adult education level [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: <https://data. oecd.org/eduatt/adult-education-level.htm>.
  21. ÓSKARSDÓTTIR, E., GÍSLADÓTTIR, K. and GUDJÓNSDÓTTIR, H. Policies for inclusion in Iceland: Possibilities and Challenges. In: BEATON, M. C., HIRSHBERG, D. B., MAXWELL, G. R. and SPRATT, J. (eds.) Including the North: A comparative study of the policies on inclusion and equity in the Circumpolar North. Rovaniemi: Lapin Yliopisto, 2019, ISBN:978-952-337-136-1.
  22. PTÁČKOVÁ, V., MAZOUCH, P. a FISCHER, J. Plýtvá naše společnost lidským kapitálem? In: Conference Proceedings RELIK 2017. Reprodukce lidského kapitálu - vzájemné vazby a souvislosti. ISBN 978-80-245-2238-8, str. 393-403.
  23. RAGNARSDÓTTIR, G. and JÓHANNESSON, I. Curriculum, crisis and the work and well- being of Icelandic upper secondary school teachers. Education Inquiry. 2014, vol. 5, no. 1, p. 43-67. Přejít k původnímu zdroji...
  24. SIGURDARDÓTTIR, A., GUDJÓNSDÓTTIR, H. and KARLSDÓTTIR, J. The development of a School for All in Iceland: Equality, Threats and Political Conditions. In: BLOSSING, u., IMSEN, G. and MOOS, L. (eds.) The Nordic Education Model. Dodrecht: Springer, 2014, ISBN 978-94-007-7124.
  25. Statistics Iceland. External Migration [on-line]. [cit. 13. 9. 2022]. Dostupné z:< https://www.statice.is/statistics/population/migration/external-migration/ >.
  26. Statistics Iceland. Informed Society [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: <https://statice. is/statistics/society/wages-and-income/wages/ >.
  27. ŠTYGLEROVÁ, T. a NĚMEČKOVÁ, M. Možnosti analýzy demografického chování cizinců v ČR z běžné evidence a její výsledky. In: Migrace a demografické výzvy. Sborník vybraných příspěvků z XLVI. konference České demografické společnosti. VŠE, Praha, 2016, ISBN 978-80-245-2183-1, str. 19-30.
  28. Usnesení Rady o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy s ohledem na vytvoření Evropského prostoru vzdělávání a další vývoj po jeho dosažení (2021-2030) (2021/C 66/01) ze dne 26. 2. 2021.
  29. VLK, A., DRBOHLAV, J., FLIEGL, T., HULÍK, V., STIBUREK, Š. a ŠVEC, V. Studijní neúspěšnost na vysokých školách. Teoretická východiska, empirické poznatky a doporučení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2017, 153 s. ISBN: 978-80-7419-248-7.
  30. ČR - zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [on-line]. [cit. 1. 9. 2022]. Dostupné z: < https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561 >.
  31. Island - zákon č. 92/2008 Sb., o vyšším středním vzdělání, upper Secondary Education Act [on-line]. [cit. 10. 11. 2021]. Dostupné z: <https://www.government.is/media/menntamalaraduneyti-media/media/law-and-regulations/upper-Secondary-Education- Act-No.-92-2008.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.