Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(1):49-60 | DOI: 10.25142/vssp.2022.011
POSTAVENIE MESTSKÝCH ČASTÍ V SLOVENSKEJ REPUBLIKE A ČESKEJ REPUBLIKE
- 1 Fakulta verejnej správy Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Výkon samosprávy na komunálnej úrovni je prejavom demokracie a umožňuje účasť obyvateľov daného územia na správe vecí verejných, ktoré sa ich dotýkajú. Efektívnosť úloh samosprávy je možné zabezpečiť na území väčších miest s väčším počtom obyvateľov a väčšou diferenciáciou potrieb obyvateľstva aj vytvorením dvoch stupňov samosprávy. Mestské časti ako územné celky miest môžu byť nápomocné pri rozvoji mesta a pri plnení základných otázok súvisiacich s jeho obyvateľstvom. Cieľom príspevku je poukázať a analyzovať právne postavenie mestských častí v podmienkach Slovenskej republiky a Českej republiky. Ich porovnaním a vyvodením záverov je možné vyhodnotiť argumenty v prospech či neprospech využívania inštitútu mestských častí v rôznych modelových usporiadaniach v oboch štátoch.
Klíčová slova: mesto, hlavné mesto, štatutárne mesto, mestská časť, výkon samosprávy
POSITION OF CITY DISTRICTS IN THE SLOVAK REPUBLIC AND CZECH REPUBLIC
The exercise of self-government at the municipal level is a manifestation of democracy and enables the participation of the inhabitants of a given territory in the administration of public affairs that affect them. The effectiveness of the tasks of self-government can be ensured in the territory of larger cities with a greater number of inhabitants and a greater differentiation of the needs of the population also by creating a self- government. Urban parts as territorial units of cities can be helpful in the development of a city and in the fulfillment of fundamental issues related to its population. The purpose of the paper is to point out and analyze the legal status of urban parts in the conditions of the Slovak Republic and the Czech Republic. By comparing them and drawing conclusions, it is possible to evaluate the arguments in favor or against the use of the institute of urban parts in different model arrangements in both states.
Keywords: city, capital city, statutory city, city district, exercise of self-government
Vloženo: 12. březen 2022; Revidováno: 12. září 2022; Přijato: 26. říjen 2022; Zveřejněno: 1. srpen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- ANDREJČÁK, J. Štatút mesta Košice a ostatná úprava z pohľadu aplikačnej praxe. In: Teória a prax verejnej správy - Recenzovaný zborník príspevkov z 3. ročníka vedeckej konferencie doktorandov s medzinárodnou účasťou 15. február 2018. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2018. ISBN 978-80-8152-605-3, s. 112-117.
- BALÍK, S. Komunální politika: Obce, aktéři a cíle místní politiky. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009, 256 s. ISBN 978-80-247-2908-4.
- BALOG, B. Materiálne jadro Ústavy Slovenskej republiky. Žilina: EUROKÓDEX, 2014, 212 s. ISBN 978-80-8155-032-4.
- BAUER, R. Špecifické problémy samosprávy v Košiciach. In: Práva miest a ich ochrana. Decentralizácia Slovenska. Bratislava: Únia miest Slovenska, 2019. ISBN 978-80-972006- 9-5, s. 163-167.
- HRUŠKA, L. et al. Analýza rozsahu výkonu veřejné správy v jednotlivých statutárních městech, městských částech a městských obvodech [online]. Ostrava: PROCES - Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s. r. o., 2018, 418 s. [cit. 23. 10. 2020]. Dostupné z: http://rozvoj-obce.cz/analyza-rozsahu-vykonu-verejne-spravy-v-jednotlivych-statutarnich-mestech-mestskych-castech-a-mestskych-obvodech/.
- JELÍNKOVÁ, J. Občan, spolek, obec a úřad v ochraně životního prostředí: praktický průvodce. Praha: Grada Publishing, a. s., 2017, 272 s. ISBN 978-80-271-0508-3.
- KOLMAN, P. Proč dnes vlastně městské části statutárních měst nesmí vydávat právní předpisy, zejména nařízení v přenesené působnosti? Cui bono? Advokátní denník [online] 13. 3. 2020. [cit. 9. 9. 2022]. Dostupné z: https://advokatnidenik.cz/2020/03/13/proc-dnes-vlastne-mestske-casti-statutarnich-mest-nesmi-vydavat-pravni-predpisy-zejmena-narizeni-v-prenesene-pusobnosti-cui-bono/.
- KONEČNÝ, S. a KONEČNÝ, B. Otvorená komunálna politika. Bratislava: Mayor 2009, 291 s. ISBN 978-80-969133-3-6.
- KONEČNÝ, S. Duálny a spoločný model verejnej správy. In: Modely výkonu soudobé veřejné správy. Praha: Vysoká škola finanční a správní 2009, s. 1-63. ISBN 978-80-7408- 024-1.
- KONEČNÝ, S. Verejná správa v členských štátoch Európskej únie. Bratislava: Mayor 2016, 237 s. ISBN 978-80-969-1338-1.
- KOŠIČIAROVÁ, S. Zákon č. 36/1990 Zb. o obecnom zriadení s komentárom. In: Praktické komentáre pre mestá a obce. Bratislava: EUROKÓDEX, s. r . o., 2015. ISBN 978-80-8155- 052-2. s. 7-158.
- LADNER, A., KEUFFER, N. a BALDERSHEIM, H. Self-rule Index for Local Authorities [online]. 1.0. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. [cit. 9. 9. 2022]. ISBN 978-92-79-57885-4. Dostupné na: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/self_rule_index_en.pdf.
- MELUŠ, M. Komparácia vzťahu medzi primátorom a starostami mestských častí v Bratislave a v Košiciach. In: ŠAFÁROVÁ, V. (ed.). Teória a prax verejnej správy. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2017. ISBN 978-80-8152-509-4, s. 23-31.
- PALÚŠ, I. Obecná samospráva a materiálne jadro ústavy. In: PALÚŠ, I., MITAĽ, O., ŽOFČINOVÁ, V. (eds.). Verejná správa v súčasnom demokratickom a právnom štáte. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2018, s. 162-169. ISBN 978-80-8152-700-5.
- TEKELI, J. a HOFFMANN, M. Zákon o obecnom zriadení. Komentár. Bratislava: Wolters Kluwer s. r. o., 2014, 776 s. ISBN 978-80-8168-034-2.
- Ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov.
- Uznesenie Najvyššieho súdu Českej republiky z 13.12.2005, sp. zn. 21 Cdo 654/2005.
- Uznesenie Najvyššieho správneho súdu Českej republiky z 11.06.2013, sp. zn. 3 Ao 9/2011-219.
- VERNARSKÝ, M. Právo obce na samosprávu ako subjektívne právo. In: VERNARSKÝ, M. et al. (eds.). Kompetencie obecnej samosprávy a podiel štátu na ich uskutočňovaní. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2019, s. 67-76. ISBN 978-80-8152-782-1.
- Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení) v znení neskorších právnych predpisov. Zákon č. 131/2000 Sb. o hlavním městě Praze v znení neskorších právnych predpisov. Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 131/2000 Sb. o hlavním městě Praze v znení neskorších právnych predpisov.
- Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.