Veřejná správa a sociální politika 2023, 3(2):49-61 | DOI: 10.25142/vssp.2023.008

POTŘEBY VZDĚLÁVÁNÍ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ PŘI VÝKONU SOCIÁLNÍ PRÁCE V OBLASTI UKONČOVÁNÍ BYTOVÉ NOUZE

Magdalena Opletalová1, Zuzana Truhlářová1
1 Katedra sociální práce, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova

Studie se soustředí na téma potřeb vzdělávání sociálních pracovníků pracujících s lidmi v bytové nouzí. Je využita smíšená metodologie, kvalitativní část byla realizována prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky a pracovnicemi, kvantitativní část představoval online dotazník vlastní konstrukce (součást širší studie), data byla získána od 227 respondentů. Cílem je deskripce představ sociálních pracovníků o vhodném dalším vzdělávání zaměřeném na podporu výkonu sociální práce při ukončování bytové nouze, jejich současná situace a potřeby v oblasti vzdělávání, kterých si pracovníci nejsou vědomi. V závěru studie je formulována doporučení, navrhovaná řešení zahrnují potřebu komplexního vzdělávání včetně překonávání předsudků vůči lidem v bytové nouzi a podporu pravidelné supervize.

Klíčová slova: sociální práce, sociální pracovníci, ukončení bytové nouze, supervize, vzdělávání, předsudky

TRAINING NEEDS OF SOCIAL WORKERS IN SOCIAL WORK IN THE AREA OF ENDING HOUSING NEED

The study focuses on the training needs of social workers working with people in housing need. A mixed methodology is used, the qualitative part was carried out through semi-structured interviews with social workers, the quantitative part was an online questionnaire of its own design (part of a wider study), data was collected from 227 respondents. The aim is to describe social workers’ perceptions of appropriate further training aimed at supporting social work practice in ending housing need, their current situation and training needs of which they are unaware. The study concludes with recommendations, and proposed solutions include the need for comprehensive training, including overcoming prejudices against people in housing need and supporting regular supervision.

Keywords: social work, social workers, ending housing need, supervision, education, bias

Vloženo: 28. srpen 2023; Revidováno: 15. listopad 2023; Přijato: 18. prosinec 2023; Zveřejněno: 2. červenec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Opletalová M, Truhlářová Z. POTŘEBY VZDĚLÁVÁNÍ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ PŘI VÝKONU SOCIÁLNÍ PRÁCE V OBLASTI UKONČOVÁNÍ BYTOVÉ NOUZE. Veřejná správa a sociální politika. 2023;3(2):49-61. doi: 10.25142/vssp.2023.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BALÁŽ, R. Faktory procesu dosahování oborových zájmů v konstrukcích sociálních pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií: 2017. Vedoucí práce L. MUSIL.
  2. BUDESCU, M., SISSELMAN-BORGIA, A. and TORINO, G. C. An Experimental Approach to Assessing the Attitudes of Social Service and Healthcare Employees toward the Homeless. Journal of Social Service Research [online]. 2020, vol. 47, no. 2, p. 245-255. [cit. 6. 7. 2023]. ISSN 1540-7314. DOI: 10.1080/01488376.2020.1745350. Přejít k původnímu zdroji...
  3. CANHAM, S. L. et al. Understanding discrimination towards persons experiencing homelessness: A scoping review protocol. BMJ Open [online]. 2022, vol. 12, no. 12. [cit. 2. 8. 2023]. ISSN 2044-6055. DOI: 10.1136/bmjopen-2022-066522. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. GALLUP, D. et al. Shifting social worker attitudes toward homelessness: an MSW training program evaluation. Journal of Social Distress and Homelessness [online]. 2023, vol. 32, no. 2, p. 324-329. [cit. 6. 7. 2023]. ISSN 1573-658X. DOI: 10.1080/10530789.2022.2061238. Přejít k původnímu zdroji...
  5. GILGUN, J. F. Beyond Description to Interpretation and Theory in Qualitative Social Work Research. Qualitative Social Work. 2015, vol. 14, no. 6, p. 741-752. ISSN 1473-3250. Přejít k původnímu zdroji...
  6. GLUMBÍKOVÁ, K. et al. Výzkumná zpráva B: vyhodnocení podpory systémového projektu MPSV a formulace doporučení pro MPSV, případně jiné státní orgány pro další poskytování podpory prostřednictvím systémových projektů. Ostrava: Ostravská univerzita, Fakulta sociálních studií, 2020.
  7. HAVLÍKOVÁ, J., HUBÍKOVÁ, O. a KUBALČÍKOVÁ, K. Vzdělávací potřeby sociálních pracovníků obecních úřadů ve vztahu k zajišťování bydlení. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2017. ISBN 978-80-7416-312-8.
  8. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
  9. HENWOOD, B. F. and AYKANIAN, A. Advancing Social Work Education to Meet the Grand Challenge of Ending Homelessness. Journal of Social Work Education [online]. 2020, vol. 56, no. sup1, p. 1-3. [cit. 2. 8. 2023]. ISSN 2163-5811. DOI: 10.1080/10437797.2020.1744417. Přejít k původnímu zdroji...
  10. HURST, G. Could universities do more to end homelessness? [online]. Oxford: Higher Education Policy Institute, 2022. [cit. 3. 10. 2023]. ISBN 978-1-908240-95-8. Available from: https://www.hepi.ac.uk/wp-content/uploads/2022/07/Could-universities-do-more-to-end-homelessness.pdf.
  11. KALENDA, S., GLUMBÍKOVÁ, K. a GOJOVÁ, A. Děti v bytové nouzi aneb O dopadech nestability bydlení. Ostrava: Ostravská univerzita, Fakulta sociálních studií, 2021. ISBN 978-80-7599-219-2.
  12. LEMIEUX-CUMBERLEGE, A. Posttraumatic stress disorder, secondary traumatic stress, and burnout in frontline workers in homelessness services: risk and protective factors. Journal of Social Distress and the Homeless [online]. 2022. [cit. 2. 8. 2023]. ISSN 1573-658X. DOI: 10.1080/10530789.2023.2191405. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MACKIE, P., JOHNSEN, S. and WOOD, J. Ending Street Homelessness: What Works and Why We Don't Do It. European Journal of Homelessness [online]. 2019, vol. 13, no. 1, p. 49-60. [cit. 5. 5. 2023]. ISSN 2030-3106. Available from: https://www.feantsaresearch.org/download/mackie7426569441760860449.pdf.
  14. MASON, K. Homelessness and social work education [webinář]. London: King's College London, NIHR Policy Research Unit in Health and Social Care Workforce, 2023. [cit. 6. 7. 2023]. Available from: https://www.kcl.ac.uk/news/homelessness-and-social-work-education.
  15. MATOUŠEK, O. a HEJNOVÁ, K. Profesiogram jako podklad pro konstrukci vzdělávacích programů. Sociální Práce/Sociálna Práca/Czech & Slovak Social Work. 2019, roč. 19, č. 2, s. 106-117. ISSN 1805-885X.
  16. NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O. a ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7571-025-3.
  17. ORTIZ, A. R. and LOWE, M. K. Working with the homeless population: An exploratory study of graduate social work student's confidence and willingness [online]. San Bernardino: California State University, School of Social Work: 2020. Vedoucí práce J. RIGUAD a A. BARRAGÁN. [cit. 8. 8. 2023]. Available from: https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/1019.
  18. PLEACE, N. Evropská příručka Bydlení především. Praha: Úřad Vlády ČR - Sekce pro lidská práva, 2017. ISBN 978-80-7440-159-6.
  19. PŘÁDOVÁ, K. Aktivizace a resocializace osob v sociální nouzi. Sociální Práce/Sociálna Práca/Czech & Slovak Social Work. 2019, roč. 19, č. 6, s. 21-39. ISSN 1805-885X.
  20. PUNOVÁ, M. Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce. Sociální Práce/Sociálna Práca/Czech & Slovak Social Work. 2019, roč. 19, č. 2, s. 5-20. ISSN 1805-885X.
  21. RAVALIER, J. et al. Global social work working conditions and wellbeing. International Social Work [online]. 2022, vol. 65, no. 6, p. 1078-1094. [cit. 5. 6. 2023]. ISSN 1461-7234. DOI: 10.1177/00208728221112731. Přejít k původnímu zdroji...
  22. ROLFE, S. et al. Housing as a social determinant of health and wellbeing: developing an empirically-informed realist theoretical framework. BMC Public Health [online]. 2020, vol. 20. [cit. 3. 4. 2023]. ISSN 1471-2458. DOI: 10.1186/s12889-020-09224-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. SNOPEK, J. a MATOUŠEK, R. Prostupné bydlení - Metodika. Praha: Úřad vlády ČR - Odbor pro sociální začleňování (Agentura), 2014. ISBN 978-80-7440-113-8.
  24. TORINO, G. C. and SISSELMAN-BORGIA, A. G. Homeless Microaggressions: Implications for Education, Research, and Practice. In: SPENCER, M. S. (ed.). Microaggressions and Social Work Research, Practice and Education. Abingdon: Routledge, 2020, p. 154-166. ISBN 978-0-429-46053-1. Přejít k původnímu zdroji...
  25. ZAJACOVÁ, M. Sociální práce jako profese v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta: 2023. Vedoucí práce K. ŠÁMALOVÁ.
  26. ZUFFEREY, C. Homelessness and Social Work. An intersectional approach. Abingdon: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-85877-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.